Překyselení

Překyselení

Kyselý je citron, no a co. Bohužel slova kyselý a překyselené tělo, neznamenají kyselou chuť, ale kyselinu rozleptávající celé tělo. Další podcenění nepřítele je posuzování pH podle dílků. Ideální pH je 7.4 a použijeme-li lakmusové papírky na ranní moč a rozdíl je 1 dílek tj. 6.4 tak to znamená 10-ti násobně zvýšenou hladinu kyselin, 2 dílky tj. 5.4 (v porovnání se 7.4) je 100 násobně zvýšená hladina kyselin. Ona tabulka je totiž logaritmická (mocniny).

Jsme tvořeni ze 70% vodou, takže ony kyseliny (z bílkovin při trávení vzniká kyselina dusičná,  sírová a fosforečná / z tuků, škrobu a vlákniny – kys. mléčná a octová) rozleptávají všechny buňky, neurony (mozek – podrážděnost až deprese), enzymy, … a pak přichází únava a nemoci

Tělo si přirozeně reguluje pH zásadotvornou či kyselinotvornou stravou. Lidé stejně jako zvířata uměli naslouchat svému tělu. Dnes když slyšíme „Tělo si řekne o to, co potřebuje“, většinou je to jen fráze ospravedlňující psychickou závislost na pochutinách či alkoholu. Nejlépe onen cit pro chybějící živiny můžeme pozorovat u těhotných žen, jejich prapodivné chutě jsou do očí bijící, ale tak je to správně. Lidé dříve cítili, co jim schází a tím si dokázali účinně regulovat metabolismus včetně pH.

Nadměrné překyselení populace není jen ztrátou pozorovacích schopností, ale působením mnoha faktorů: psychické přetížení (stres - rozčilování, strach a úzkost), nedostatek zásadotvorných minerálů, průmyslové zpracování potravin a obrovské množství chemie v potravinách, vodě i vzduchu.  Překyselení těla dále zvyšuje Homocystein (www.homocystein-hcy.cz), nadbytek cukrů a masa, alkohol, sycené nápoje, káva. Kyseliny jsou v těle neutralizovány na soli, je-li jich nadbytek, tělo je nestíhá vylučovat a ukládá je do mezibuněčné hmoty (což omezuje metabolismus buněk), kloubů, atd.

Při psychickém přetížení lidé často jedí velké množství sladkých věcí (zvýší hladinu serotoninu) a kávy, tato kombinace je nakopne a zároveň uklidní. Účinek je krátkodobý a velice překyselující.

Aby se překyselení (kys. sírová, …) v trávicí soustavě snížilo, začne žaludek štěpit víc kuchyňské soli, aby získal kyselinu solnou (chlorovodíková - HCl), z té slinivka vytvoří jedlou sodu. Jenže zvýšené množství HCl způsobuje pálení žáhy, nadýmání, plynatost, tíži po jídle, atd. Směs natrávené potravy, vody a HCl se přesunuje ze žaludku do dvanáctníku. Je-li velký nadbytek HCl, slinivka není schopna vytvořit dostatek sody (směs musí být zneutralizována, aby mohla být strávena). Dostáváme se do začarovaného kruhu, kdy žaludek, aby vyrovnal pH, následně tvoří další a další kyseliny.

Řešením nejsou prostředky na snižování kyselosti žaludku (např. jedlá soda, antacida). To sice nadměrně sníží kyselost v žaludku, ale pak nemůže být potrava dostatečně natrávena a zároveň slinivka není stimulována vytvořit dostatek trávicích enzymů a sody (směs musí být dokonale neutralizována / a opět se kyseliny dostávají do krve) to vede k nedokonalému vstřebávání živin. Tělo může registrovat vstřebávání nekvalitně natrávených bílkovin jako cizorodé a vytvořit protilátky proti nim, což má za následek alergie na potraviny. Pak můžeme vesele brát léky na alergie, na podporu trávení, na nadýmání, na zácpu a posléze i na imunitu.

Aby to nebylo tak jednoduché, pálení žáhy, plynatost,... jsou sice příznaky nadbytku HCl,  ale také nedostatku HCl. A v domnění nadbytku ještě užíváme antacida místo podpory trávicích pochodů.

Je to spirála, vír, který nás polapí. Trpěl jsem na nevolnosti a pálení žáhy, 1 rok jsem to řešil jedlou sodou, dávky neúnosně rostly, až jsem raději nechtěl jíst. To mě donutilo se nad sebou zamyslet. A stačilo jen změnit jídelníček.

Na pomoc při odkyselení a detoxikaci jsou vynikající zelený ječmen (vhodný i pro celiakii), zásadité minerály BASEn, vojtěška, chlorella.

Je vhodné zhluboka dýchat (nejlépe v přírodě při pohybu) nejméně 2 minuty, aby se z krve začal uvolňovat překyselující oxid uhličitý, paradoxem je, že místo toho, abychom se ho zbavovali, tak ho do těla proudem dodáváme v sycených nápojích (ano i bublinky v pivu + alkohol všeobecně překyseluje).

Zásadotvorné a neutrální potraviny

Ananas, angrešt, artyčoky, bambusové klíčky, banány, borůvky, brambory, brokolice, grahamový chléb, hlávkové zelí, hrášek čerstvý, hroznové víno, hruška, husí prsa, chřest, jablko, jáhly, jahody, ostružiny, petržel, platýs, podmáslí, pomeranč, pórek, slunečnicový olej, sojové klíčky, šípky, špenát,…

Kyselinotvorné potraviny

Bílé pečivo a mouka, krupice, cukr, zákusky, maso i ryby, káva, alkohol, žitné a pšeničné klíčky, ovesné vločky, rýže loupaná, vejce, ementálský sýr, tvaroh, čočka, hrách, arašídy, para a vlašské ořechy, sádlo, mandle, lískové ořechy, ...     

Pokud jíme ve stresu i zásadotvorné potraviny se chovají jako kyselé!

 

Honza Trávníček - FYZICKY zcela zdráv. Prosím při čtení mých článků berte tento údaj v potaz. 

 
  • Colostrum