Vitamíny

Přírodní vitamíny jsou účinnější, bezpečnější a snadněji se vstřebávají.

Při nedostatku vitamínů, pozvolna dochází k poškození těla, tento proces je velmi těžko postřehnutelný. Nedostatek vitamínů a minerálů se neprojeví po několika dnech, naopak trvá někdy i řadu let, než dojde k poškození zdraví. Mohou se objevovat poruchy funkcí, nebo i velmi vážná onemocnění.

Úbytek vitamínů:

Kyselé deště (zředěná kyselina sírová) narušili spojení minerálů s půdou, minerály se vsákly pod úroveň kořenů. Bez minerálů nemohou rostliny vitamíny vytvořit.

Intenzivní hospodaření nelze udržet bez syntetických hnojiv (původních 52 minerálů a stopových prvků, nenahradí 4 obsažené v umělých hnojivech). Aby půda zůstala úrodná, moudří předkové na poli 3 roky střídali plodiny, 4 rok pole nechali ladem a používali hnůj.

Genetické šlechtění je zaměřené na množství a odolnost, živiny jsou druhořadé. Jsem celiatik (bezlepková dieta) ještě v 50-tých letech obsahovala pšenice 20% lepku a 80% živin, dnes 80% lepku a 20% živin. Už chápete, proč narůstá počet nemocných?

Dozrávání to je další průšvih, vitamíny se dotváří až poslední dny zrání a to pouze na slunci ve spojení s rostlinou (nikoli při dozrávání ve skladu).

Znáte chuť rajčat, jahod, atd. ze zahrádky dozrálých na sluníčku? Ta chuť i vůně!!! V obchodech kupujeme jen tvar plodiny a vlákninu.

Vitamíny rozpustné v tucích:

Vitamín A

Má dvě formy: Retinol ze živočišných zdrojů. Beta-karoten je provitamín rostlinného původu (poloviční účinnost). Je důležitý pro tvorbu zrakového pigmentu k vidění za šera. Silný antioxidant. Podporuje růst a regeneraci tkání, vlasů a tvorbu kostí. Posiluje imunitní systémChlorela

Vitamín D (kalciferol)

Díky slunečnímu záření se v kůži tvoří vitamín D, přijímáme ho i v živočišné stravě. Rostlinný vitamín D2 vzniká v houbách. Vitamín D podporuje vstřebávání vápníku a fosforu. Pokud vzniklá mutace v buňce, hrozí zvrhnutím se v rakovinu, aktivuje sebedestrukci buňky. Pomáhá imunitě při chřipkách a virózách, lupence, diabetuChlorela

Vitamín E (tokoferoly) 

Je směsí látek, nejdůležitější antioxidant v těle, stává se součástí buněčných membrán, zabraňuje pronikání radikálů do buněk. Odstraňováním oxidačního stresu, udržuje mládí. Pomáhá při růstu tkání a zdravé pokožce. Je prevencí proti nádorovému bujení, zvyšuje plodnost a podporuje činnost nervového systému.

Vitamín K (fylochinon)

 "K" znamená "Koagulation," je nezbytný pro srážlivost krve. Důležitý pro mineralizaci kostíbuněčný růst, pro funkci trávicí soustavy a jater. Antibiotika snadno zničí zásoby vitamínu K. Vojtěška / Chlorela / Černý kmín

 

Vitamíny rozpustné ve vodě:

Vitamín C / kyselina askorbová

Většina zvířat si vitamín C vytváří sama, člověk to nedokáže. Antioxidant. Výrazně posiluje imunitu a odolnost proti infekcím. Potřebný pro nervový systém, snižuje únavu a vyčerpání. Je potřebný pro  tvorbu kolagenu a karnitinu, pevnost cév, pro snížení kazivosti zubů, růst, hojení ran.

Oproti  vžitému přesvědčením není kyselina askorbová vitamín C. Kyselina askorbová je ve skutečnosti pouze obalem složeného vitamínu C: - Rutin (vitamín P), faktor K, Faktor J, faktor P, tyrozinkináza, Askorbigen a konečně kyselina askorbová. Jelikož kyselina askorbová není úplný vitamín, tělo musí zbytek získat ze svých zásob nebo ji vyloučit z těla. Kyselina askorbová má schopnost ničit efektivně bakterie a parazity, bohužel ale nerozlišuje mezi prospěšnými a škodlivými bakteriemi ve střevech a tak nás zbavuje i těch prospěšných. Kyselinu askorbovou přidávají výrobci do potravin, aby v nich nedocházelo k bujení škodlivých kultur.

Nejsilnější přírodní zdroje vitamínu C:

Acerola třešeň ze Střední Ameriky a Brazílie. Vojtěška – Alfalfa. Šípky z chilských And. Camu Camu je rostlina z peruánského pralesa. 

Vitamín P (flavonoidy - polyfenoli)

Nejdůležitější je citrin (grapefruity bílá pěnovitá hmota slupky, šípkyhrozny) a rutin (pohanka). Snižuje lámavost a zlepšuje propustnost cévních kapilár (snadné modřiny u žen, řešením jsou vitamíny P + C). Antioxidační schopnosti v trávicí soustavě a krvi - nejsou způsobeny přímo, ale v důsledku vylučování flavonoidů, se zvýší vyplavování kyseliny močové z těla - Dna. Flavonoidy jsou antibakteriální, mají vynikající součinnost s antibiotiky.  Pomáhá při křečových žilách, hemeroidech a bércových vředech.

Vitamíny řady B je dobré užívat společně, protože se vzájemně doplňují.

Vitamin B (thiamin)

Je nezbytný pro nervovou soustavu, dobrou paměť a koncentraci, spánek, srdce a zažívání. Důležitý při přeměně cukrů na energii. Nedostatek se projevuje psychickou a svalovou únavou, s poklesem tlaku.

Vitamín B2 (riboflavin)

Rostliny a mikroorganismy (nacházející se ve střevech býložravců) dokážou vytvářet riboflavin, člověk ho musí přijímat v potravě. Je důležitý pro dobrý stav kůže (akné), očí, vlasů, nehtů, sliznic, u poruchy štítné žlázy, záněty tenkého střeva.  Zvládání stresu. Nutný k uvolnění energie z potravy.

Vitamín B3 (niacin a niacinamid)

Kyselina nikotinová - niacin je přirozená a účinnější verze s širším působením (LDL cholesterol).  Úpravou niacinu vzniká niacinamid, který nemá nepříznivé reakce (svědění, zarudnutí, bolest hlavy) ale klade vyšší nároky na játra. Vyšší potřebu B3 mají lidé při konzumaci velkého množství sladkostí, alkoholu, při kouření a v znečištěném ovzduší. Je nezbytný pro nervovou soustavu. Pomáhá při migrénách, depresích, poruchách soustředění, stárnutí a diabetuChlorela

Vitamín B5 (kyselina pantothenová)

Neboli koenzym A, je nezbytný při metabolismu sacharidůlipidů a při tvorbě životně důležitých látek (aminokyselin, hormonů, hemoglobinu, atd.). Prospívá kůži, vlasům (šedivění a vypadávání) i nehtům, Vhodná na akné, alergie, astma, nespavost, podrážděnost, deprese, chronická únava, imunitu, celiakii.

Vitamín B6 (pyridoxin, pyridoxal a pyridoxamin)

B6 je společné označení pro tři pyridinové varianty, všechny jsou účinné. Podpora enzymů a nervového systému, přeměna bílkovin a cukrů na energii, vstřebávání ze střev, pro zdravou pokožku a imunitu. Pomáhá při používání kortikoidů, na deprese, při cukrovce, nervozitě, nespavosti, ledvinových kamenech, astmatu, alergii, zadržování vody před menstruací, při menopauze, zvracení v těhotenství.

Vitamín B7 (biotin - vitamín H)

Neboli koenzym R, je nezbytný pro kůži, vlasy a pro plod na počátku těhotenství. Slávka / Chlorela

Vitamín B9 (kyselina listová)

Obsažena především v listové zelenině. Zmražením a vařením zmizí až 98 %, přitom tělo je schopné vstřebat z obsahu potravin jen 30 - 50%. Je nezbytná pro tvorbu nukleových kyselin (DNA a RNA), při krvetvorběnutná pro růst a vývoj plodu (nezbytná je už 3 měsíce před početím a na začátku těhotenství). Růst tkání, dělení buněk, obnova neurotransmiterů (přenašečů nervového vzruchu - serotonin, dopamin, atd.) = paměť, pozornost, soustředění, náladovost.  Nedostatek kyseliny listové je velkým rizikem pro vznik děložních onemocnění.  Průběh nemoci (např.: dysplazie) se dá zvrátit 10 mg denně, toto množství je pouze na předpis a smí být užívány pod dohledem lékaře. B9 potlačuje chuť na cigarety a alkohol. Slávka / Chlorela

Vitamín B12 (kobalamin)

Důležitý pro tvorbu obalů nervových vláken (snižuje dráždivosti a přecitlivělosti, zlepšuje soustředění a paměť), urychluje růst a regeneraci mozkových přenašečů (neurotransmiterů), potřebný pro obnovování sliznice trávicího traktu, dodává energii (při nedostatku – únava, žaludeční potíže, nespavost). Je zastoupen především v živočišné stravě, proto vegani trpí nedostatkem B12  VojtěškaAFA řasyChlorela, což jim zvyšuje hladinu Hcy (ostatní příznaky nedostatku jsou maskovány množstvím B9).

Cholin (B vitamín)

Je základem acetylcholinu (neurotransmiter), důležitý pro nervovou soustavu. Nedostatek je spojen se vznikem Alzheimera a nemocí s poruchami paměti. Cholin zlepšuje paměť. Chrání před ztučněním jater. Pomáhá při celkovém oslabení a ztrátě hmotnosti, zvyšuje plodnost. Lecitin

Inositol (B vitamín)

Je sacharid, ale není klasický cukr. Z potravy se těžko vstřebává, z lecitinů dobře. Chrání před ztučněním jater, snižuje cholesterol. Zklidňuje, podporuje zdravý spánek, prospívá vlasům, zvyšuje plodnost, odstraňuje nechutenství a žaludeční potíže. Chlorela

Paba (B vitamín)

Para-aminobenzoová kyselina je bakteriální meziprodukt kyseliny listové.  My lidé nemáme enzymy na přetvoření  Paby na kyselinu listovou, a proto potřebujeme listovou zeleninu.  Antibakteriální. Paba zklidňuje kůži u lidí citlivých na slunce nebo při nadměrném opalování, pomáhá i při mokvajících ekzémech.

 
  • Colostrum